Garantie op een online aankoop

We krijgen veel vragen van online shoppers wat hun rechten omtrent garantie. Garantie op producten is daarbij vergelijkbaar met ‘offline’ aankopen. Wel bestaan er verschillend tussen offline- en online aankopen zoals beschreven in de wet kopen op afstand waarbij online aankopen een bedenktijd bevatten van 7 werkdagen waarbinnen u een product mag retourneren zonder reden van opgaaf.

Bij defecte producten gelden daarbij heldere regels, op deze pagina leggen we u uit welke soorten garantie er bestaan. Naast wettelijk recht op een deugdelijk product zijn er ook fabrieksgaranties en extra garanties die u kunt bijkopen. Wij hebben al deze rechten omtrent garantie voor u opgesomd:

Wettelijke garantieperiode in Europa

De wettelijke garantie in Europa is 2 jaar en geldt als een minimale garantietermijn. De Nederlandse wetgeving is namelijk strenger, de wet op een deugdelijk product zegt namelijk dat u buiten deze 2 jaar vaak ook garantie heeft wanneer u mag verwachten dat het product langer dan 2 jaar mee gaat. In het volgende hoofdstuk vindt u hier meer over.

De minimale wettelijke garantieperiode van 2 jaar geldt voor alle lidstaten van de EU. Per land kunnen aanvullende rechten, zoals de wet op een deugdelijk product dat doet voor Nederland, uw recht op garantie versterken.

Recht op een deugdelijk product

In de wet staat dat u recht heeft op een deugdelijk product. U moet het product normaal kunnen gebruiken. Wanneer een product buiten de wettelijke garantie, fabrieks- of verkoopgarantie valt kunt u zich hier nog vaak op beroepen. Echter, wettelijke garantie en fabrieksgarantie worden vaak gekenmerkt door een duidelijk afgebakende periode, de garantie op een deugdelijk product moet u zelf goed kunnen onderbouwen. In andere woorden, u zult er een ‘case’ van moeten maken waarom u recht heeft op garantie. Wat u van het product mag verwachten hangt daarbij af van een aantal factoren:

U mag dus van een dure Siemens wasmachine best verwachten dat deze meer dan 3 jaar mee gaat. Uw recht op garantie wegens een deugdelijk product is zo veel sterker dan bij een goedkope mp3-speler van een onbekend merk die na 2 jaar niet meer werkt.

Hoe lang het product uiteindelijk mee moet gaan hangt volledig af van het soort product. Bovengenoemde wasmachine gaat normaalgesproken langer mee dan een mp3-speler. Het is dan ook verstandig om vooraf aan de verkoper te vragen hoe lang het product mee moet gaan. U kunt dit tevens aan de fabrikant van het product vragen. Dit maakt uw ‘case’ om garantie natuurlijk sterker mocht het product toch aanzienlijk eerder stuk gaan.

Het product voldoet niet aan de verwachtingen als deze ‘niet goed’, ofwel ondeugdelijk is. Dit kan wederom verschillen per product. Wanneer een product is versleten is het namelijk niet direct ondeugdelijk. Een auto zult u bijvoorbeeld moeten onderhouden en een kinderwagen zal bij veel gebruik ook ‘slijten’. Wanneer u een product verkeerd gebruikt of zelf beschadigd zult u eveneens de reparatie of vervanging zelf moeten bekostigen. Om u wederom een voorbeeld te geven: wanneer u een wasmachine heeft gekocht en de rubbertjes raken poreus dan zult u deze zelf moeten vervangen om verdere schade en een goede werking te voorkomen. Wanneer na deze zelfde periode de motor stuk gaat en de wasmachine niet meer functioneert dan valt dit onder het recht op een deugdelijk product en heeft u recht op garantie.

Wat de rechten op garantie zijn bij een ondeugdelijk product?

Daarbij moet de reparatie of vervanging binnen acceptabele termijnen gebeuren, de verkoper moet er voor zorgen dat u in de tussentijd een vervangend product krijgt aangeboden mocht reparatie of vervanging lang duren. Of u een reparatie krijgt aangeboden of een vervangend product is de keuze van de verkoper. De verkoper mag u hiervoor niet doorverwijzen naar de fabrikant van het product, u hebt immers bij de verkoper de deal gesloten. U hoeft niet bij te betalen voor de reparatie of vervanging van het product. Is dit wel het geval dat mag de koop worden ontbonden en krijgt u het geld terug.

Soms krijgt u niet het volledige aankoopbedrag terug, bijvoorbeeld omdat u het product al lang heeft mogen gebruiken. Hier moet u zelf uitkomen met de verkoper. U heeft daarbij recht op een deel van het aankoopbedrag in valuta (Euro’s), u hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
De genoemde ontbinding van de koopovereenkomst is daarbij een uiterst middel wanneer de verkoper niet wil of niet kan repareren of vervangen.

Let op: een voordeel van garantie is daarbij dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product kapot is gegaan. Heeft u dit wel gedaan dan moet de verkoper dit bewijzen. De bewijslast ligt dus bij de verkoper. Bij het recht op een deugdelijk product ligt dit anders. Hier geldt alleen voor de eerste 6 maanden na aankoop dat de bewijslast bij de verkopende partij ligt, daarna zult u zelf moeten bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product en geen defect door verkeerd gebruik.

Fabrieksgarantie of verkopersgarantie

Geeft de fabrikant of verkoper extra garantie? Dan kunt u deze garantie zien als een extraatje. Het is een aanvulling op uw rechten op garantie die al wettelijk aanwezig zijn. Vaak zijn deze fabrieksgaranties niet nodig omdat u onder het recht op een deugdelijk product al gedekt wordt met garantie. Wel maakt fabrieks- of verkopersgarantie het claimen van de garantie makkelijker. U kunt verkopers- of fabrieksgarantie zien als een manier waarop de verkoper of fabrikant zich wil onderscheiden doordat zij extra kwaliteit kunnen leveren.

(Extra) bijgekochte garantie

Soms kunt u bij een product extra garantie kopen. Dat lijkt soms slim, maar in veel gevallen heeft u deze garantie al dankzij de wet. Kijk dus eerst goed of de extra aan te kopen garantie wel nodig is en wat dit aan meerwaarde biedt ten opzichte van de wettelijke rechten op garantie.